Szwedzki producent sprężarek i pomp wybiera dźwignice ABUS
112 lat historii działalności i setki patentów stanowią świadectwo sukcesu i siły innowacji spółki SRM Svenskar Rotor Maskina (www.rotor.se). Jednym z wczesnych sukcesów firmy, osiągniętych cztery lata po jej założeniu, była dostawa turbin do londyńskiego metra. W połowie lat trzydziestych, wkrótce po tym jak konstrukcja parowych i gazowych turbin została zrewolucjonizowana, SRM stało się pionierem w rozwoju sprężarek śrubowych, a następnie jednym ze światowych liderów produkcji w tej branży. Dziś spółka ta mająca siedzibę niedaleko Sztokholmu oferuje sprężarki i pompy o znacznie szerszej gamie zastosowań przemysłowych. Mając na uwadze rosnące wymagania kontrahentów z całego świata, firma prowadzi badania i rozwój, czego skutkiem jest ciągłe poszerzanie oferty produktowej.
Przeprowadzka do nowego i większego obiektu
SRM przeniosło się do nowej i większej siedziby w Saltsjö-Boo w okolicy Sztokholmu. Spółka wykorzystała to jako okazję do kompleksowej modernizacji wewnętrznego transportu bliskiego. Za realizację projektu w całości odpowiedzialna była spółka JJ-Gruppen (www.jjgruppen.se), jeden z przedstawicieli niemieckiej spółki ABUS Kransysteme w Szwecji.
Laboratoria wyposażone w dźwignice
W pierwszej fazie, w 2018 roku, w dźwignice wyposażano laboratoria. Zainstalowano w nich pomostowe suwnice ABUS i systemy lekkich dźwignic podwieszanych ABUS HB. Teraz transport większych komponentów realizowany jest tu przez dwie suwnice jednodźwigarowe typu ELV (o rozpiętości 8,7 m i udźwigu 8 t) oraz jedną suwnicę jednodźwigarową typu ELK (z identyczną rozpiętością, ale z większym udźwigiem 12,5 t). Dźwignice obsługiwane są za pośrednictwem zdalnego sterowania radiowego ABURemote. Pracę suwnic pomostowych wspomagają systemy dźwignic podwieszanych HB. Łącznie są to trzy urządzenia typu EHB, które transportują na odpowiednie stanowiska laboratoryjne mniejsze ładunki o masie własnej do 1 t.
Odpowiednia dźwignica dla każdego warsztatowego stanowiska roboczego
W drugiej fazie projektu spółka SRM wyposażyła w kolejne urządzenia dźwignicowe swoje stanowiska warsztatowe. Do podnoszenia większych ładunków zastosowano suwnicę jednodźwigarową typu ELV o udźwigu 1,6 t oraz suwnicę dwudźwigarową typu ZLK z udźwigiem do 6,3 t.
Poniżej poziomu pracy suwnic mniejsze komponenty montowane są na poszczególnych stacjach roboczych. Do tego typu zadań zastosowano konfigurację trzech systemów lekkich dźwignic podwieszanych ABUS HB o udźwigach między 0,5 a 1 t. Są to dwie suwnice typu EHB i jedna typu ZHB-X. Jednodźwigarowa suwnica ręczna EHB ze względu na swoją prostą konstrukcję jest jednym z najczęściej używanych systemów podwieszanych w transporcie powierzchniowym. Z kolei dwudźwigarowa suwnica ZHB-X pozwala optymalnie wykorzystać dostępną wysokość hali dzięki podniesionej konstrukcji dźwigara umieszczonego nie pod, ale pomiędzy dwoma profilami stalowymi stanowiącymi torowisko całego systemu dźwignicowego. Uzyskuje się dzięki temu znacząco większą wysokością podnoszenia.
Park maszyn ABUS w przestrzeni warsztatu dopełniają żurawie, łącznie sześć urządzeń. Dwa z nich to słupowe żurawie warsztatowe typu LSX, służące do transportu mniejszych ładunków do 125 kg. Większe ładunki między 250 a 500 kg przemieszczane są za pomocą czterech żurawi słupowych typu LS. Ich zakresy obrotu zostały ograniczone za pomocą mechanicznych ograniczników w celu uniknięcia kolizji.
Dokładność co do milimetra – technologia przetwornic częstotliwości
Mechanizmy podnoszenia wszystkich wciągników linowych (odpowiednio wciągarki) na suwnicach pomostowych ABUS, jak również elektryczne wciągniki łańcuchowe pracujące na systemach ABUS HB zostały wyposażone w przetwornice częstotliwości. Technologia ta pozwala na bardzo precyzyjne pozycjonowanie ładunku, co jest podstawowym wymaganiem przy skomplikowanych czynnościach montażowych, jakie mają miejsce w Svenskar Rotor Maskina.