Dźwignice ABUS w zakładzie obróbki metali na Słowacji
Przedsiębiorstwo ALFUN a.s. (www.alfun.cz/sk) powstało w 1999 r. i działa w branży obróbki aluminium i jego stopów. Siedziba spółki znajduje się w Bruntálu, w północno-wschodnich Czechach. Słowacka spółka córka powstała w Seredzie, ok. 60 km od Bratysławy. Kolejne funkcjonują na Węgrzech i w Polsce. W minionych latach ALFUN znacząco zwiększyło swoje produkcyjne portfolio i zakres oferty. Obecnie określa się jako nowoczesne europejskie centrum usługowe, oferujące klientom poprzeczne i wzdłużne cięcie arkuszy i taśm (w zakładzie Czechach), jak również cięcie blach na wymiar (w spółce córce na Słowacji).
ALFUN podjął współpracę z ITECO ZERIAVY (www.itecozeriavy.sk), słowackim partnerem ABUS, w celu instalacji dwóch suwnic pomostowych i żurawia warsztatowego w zakładzie produkcyjnym w Seredzie. ITECO ZERIAVY zaangażowane było w dostawę, montaż i odbiór techniczny urządzeń zgodnie z wymogami obowiązującymi w Słowacji, a także przeprowadziło stosowne szkolenia operatorów dźwignic.
Blachy różnych wymiarów są w ALFUN transportowane z regałów magazynowych do odpowiednich maszyn do obróbki oraz na stanowiska pił, gdzie są cięte zgodnie z wymaganiami klienta. W proces transportu powierzchniowego zaangażowane są dźwignice ABUS.
Dwie jednodźwigarowe suwnice pomostowe typu ELK o rozpiętości 23 m i udźwigu do 6,3 ton każda mają za zadanie transport największych aluminiowych arkuszy. Blachy o mniejszych gabarytach przenosi słupowy żuraw warsztatowy typu VS o udźwigu 1,6 tony i 4-metrowym wysięgu. Ze względu na specyfikę przenoszonych ładunków, na zbloczach dolnych suwnic i żurawia zamontowane są chwytaki próżniowe.
Obie suwnice ELK obsługiwane są za pomocą sterowania radiowego ABURemote Button z dwustopniowymi przyciskami funkcyjnymi. Dzięki zastosowaniu systemu pomiaru obciążeniaLIS-SV operator może odczytywać na wyświetlaczu pilota ABURemote masy ładunków aktualnie zawieszonych na haku.
Suwnice pracują na wspólnym torowisku. W związku z tym wyposażono je w system antykolizyjny.
Gdy jedna z dźwignic zbliża się do drugiej, mija przy tym pierwszy punkt przełączeniowy, co powoduje automatyczne zmniejszenie jej prędkości do prędkości precyzyjnej. Minięcie drugiego punktu przełączeniowego skutkuje całkowitym zatrzymaniem suwnicy.