Dźwignice ABUS w produkcji opakowań dla globalnych marek
Większość produktów codziennego użytku – w szczególności żywnościowych – nie może być transportowanych, magazynowanych czy sprzedawanych bez odpowiednich opakowań. Opakowanie nie tylko pełni funkcję ochronną, lecz również stanowi nośnik informacji, co wykorzystywane jest w promocji i marketingu. O rozpoznawalności produktu decydują właściwości opakowania, takie jak: kształt, kolor, umieszczone na nim logo oraz materiał, z którego jest wykonane (np. papier, szkło, metal).
Grupa Aluflexpack (AFP, www.aluflexpack.com) z siedzibą w Reinach w Szwajcarii jest producentem
o zasięgu międzynarodowym na specjalistycznym rynku opakowań giętkich. Posiada w 4 krajach łącznie 7 zakładów produkcyjnych, w których zatrudnia 1 100 osób. W przetwarzaniu aluminium i folii plastikowej grupa AFP ma za sobą 35 lat doświadczenia, które przekłada się na wysoką jakość produktu końcowego. Obróbka tych materiałów polega na ekstruzji, cięciu, tłoczeniu, perforacji, laminacji oraz powlekaniu. Najnowocześniejsze maszyny drukujące osiągają doskonałe rezultaty metodą wklęsłodruku, fleksografii i druku cyfrowego na aluminium, plastiku i papierze. Wysokogatunkowe opakowania giętkie znajdują zastosowanie w branżach przemysłu spożywczego i niespożywczego:
od kawy, herbaty, słodyczy, przetworów mlecznych, jedzenia dla niemowląt, napojów, zup, suplementów diety, po detergenty, kosmetyki i farmaceutyki. Wiele uznanych globalnych marek, specjalizujących się w wyżej wymienionych branżach, korzysta z opakowań Aluflexpack. Wydajny proces produkcyjny w grupie AFP wymaga technologii podnoszenia i transportu powierzchniowego.
W chorwackiej miejscowości Umag jest zlokalizowany jeden z zakładów produkcyjnych grupy, specjalizujący się w druku wklęsłym, laminowaniu i powlekaniu opakowań. Kilka lat temu zamontowano tu systemy dźwignic podwieszanych ABUS HB. Wybrano wariant dwudźwigarowych suwnic typu ZHB o rozpiętościach 5 metrów i torowiskach długości 16 metrów,
z udźwigiem 1,6 tony każda. Zastosowano elektryczne wciągniki łańcuchowe z serii ABUCompact.
W systemach typu ZHB wciągniki są zamontowane pomiędzy dźwigarami, wykorzystując optymalnie dostępną przestrzeń, dzięki czemu uzyskuje się większe wysokości podnoszenia.
W 2019 roku, aby zwiększyć możliwości produkcyjne i sprostać oczekiwaniom rynku, grupa AFP zainwestowała w chorwackich zakładach w nowe obiekty i park maszynowy. Spółka Hoistec d. o. o. (www.hoistec.hr) z Zagrzebia, partner ABUS w Chorwacji, była zaangażowana w ten projekt począwszy od etapu planowania. Służyła inwestorowi profesjonalnym doradztwem nie tylko w doborze systemów suwnicowych, ale także w zakresie ich torowisk, których konstrukcja wsporcza została wykonana
z żelbetu. W trakcie procesu projektowania zoptymalizowano wysokość hal w celu jak najlepszego wykorzystania właściwości dźwignic ABUS.
Oprócz systemów HB w nowym obiekcie produkcyjnym zainstalowano łącznie 4 suwnice pomostowe i 2 żurawie warsztatowe. Zastosowane jednodźwigarowe dźwignice typu ELV mają rozpiętości ponad 15 metrów
i udźwig 3,2 tony każda. Suwnice tego typu w niższych zakresach udźwigów są wyposażane w dźwigary z profili walcowanych. W omawianym przypadku dwie suwnice pracują na wspólnym torowisku,
a ich zderzeniu zapobiega system antykolizyjny. Jeśli urządzenia te zbliżą się do siebie na określoną odległość, ich prędkość jest przełączana z głównej na precyzyjną zanim suwnice zostaną całkowicie zatrzymane. Wszystkie 4 dźwignice sterowane są radiowo, przy pomocy systemu ABURemote. Pozwala to operatorowi na zachowanie bezpiecznej odległości i jak najlepszej widoczności jednocześnie.
W AFP suwnice pomostowe ABUS transportują ładunki przez całą długość hal produkcyjnych. Żurawie warsztatowe natomiast są przeznaczone do obsługi pracy stanowiskowej. Żurawie przyściennetypu VW z zamontowaną dodatkowo trawersą są używane do czyszczenia wałów drukarskich. Ze względów bezpieczeństwa żurawie te zostały wyposażone w pneumatyczne wciągniki łańcuchowe. Ramiona urządzeń poruszane są manualnie.
Dźwignice ABUS zostały zainstalowane w nowych obiektach zakładów w Umag jeszcze w fazie budowy. Dzięki temu można było je wykorzystać do instalacji parku maszynowego na liniach produkcyjnych zanim hale oddano do użytku.