Suwnice pomostowe ABUS w zakładach prefabrykatów betonowych (Szwecja)


Benders Sverige AB (www.benders.se) to szwedzkie przedsiębiorstwo o zasięgu międzynarodowym, które wytwarza prefabrykaty z betonu. Od momentu powstania w 1959 r. firma przeszła przez szereg etapów rozwoju. Ostatnio, w 2013 r. zakupiło budynek od Volvo Cars, pozyskując tym samym dodatkową powierzchnię produkcyjną o nominalnej wielkości 100 tys. m2. Z początkiem 2017 r. uruchomiono tu produkcję, wykorzystującą około 25% powierzchni. Kolejnych 10 - 20% wynajęto innym podmiotom.

Kluczowa jest logistyka

Prefabrykaty dla budownictwa wytwarzane są z reguły w długich seriach. Przykładowo wysokie budynki projektowane są z wykorzystaniem na wszystkich piętrach identycznych bądź podobnych ścian. Dostawa prefabrykatów betonowych na plac budowy musi odbywać się częstokroć w wąskim, ściśle określonym 30-minutowym oknie czasowym. Stąd dużym wyzwaniem dla Benders jest nie tylko szybka i niezawodna dostawa towaru do klienta, ale również dobrze zorganizowana logistyka produkcji. Transport wewnątrzzakładowy i załadunek na ciężarówki muszą przebiegać sprawnie i bezprzestojowo.

Prędkość w parze z precyzją jazdy

Benders podjął decyzję o organizacji transportu powierzchniowego w zakładzie w oparciu o technologię dźwignicową ABUS. W maju 2017 roku nastąpiła pierwsza dostawa czterech suwnic dwudźwigarowych ABUS ZLK o rozpiętości 19,3 m i udźwigu 14 ton. Po nich dostarczono kolejne suwnice o identycznej specyfikacji technicznej oraz jedną suwnicę jednodźwigarową typu ELV o udźwigu 8 ton. Niektóre z urządzeń wyposażone są w pomosty robocze umożliwiające szybki i bezpośredni dostęp do wciągarek lub czołownic na wypadek naprawy lub konserwacji.

Dzięki wyposażeniu suwnic w dwie identyczne elektryczne wciągarki linowepracujące w tandemie, możliwe jest przemieszczanie dużych elementów betonowych zarówno w ramach procesu produkcyjnego, jak i załadunku na ciężarówki. Do wykonania torowiska o długości 80 m, po którym poruszają się suwnice, zużyto kilkaset ton stali. Zastosowanie na czołownicach rolek prowadzących pozwala na bardziej precyzyjne prowadzenie suwnicy na szynach torowiska i przyczynia się do redukcji sił ukosowania.

 

„Wszystkie zastosowane suwnice ABUS muszą sprostać wymagającemu otoczeniu roboczemu” tłumaczy Johan Tholinsson, inżynier sprzedaży odpowiedzialny za realizację projektu w JJ-Gruppen - regionalnym dealerze szwedzkiej spółki córki ABUS (www.abus-kransystem.se).

Suwnice ABUS spełniają wymagania inwestora odnośnie prędkości jazdy - 60 m/min. Z kolei precyzję własności jezdnych zapewnia przetwornica częstotliwości ABULiner. Zastosowano ją na wszystkich trzech kierunkach ruchu, a więc podnoszeniu i opuszczaniu, jeździe wózka oraz suwnicy. Uzyskano w ten sposób płynną regulację prędkości przemieszczanego ładunku, a także znacznie zredukowano kołysanie ładunku.

 

„Nasze oczekiwania zostały w pełni zaspokojone przez nowy system dźwignic ABUS” - powiedział Stefan Persson, doceniając tym samym optymalizację kosztów realizacji projektu, jak również know-how i doradztwo ze strony JJ-Gruppen, która wykazała się elastycznym podejściem do zmian w projekcie.

 

W międzyczasie dynamiczny rozwój Benders Sverige AB trwa nadal: już na początek roku 2019 przewidziano montaż i uruchomienie dwóch kolejnych suwnic dwudźwigarowych ABUS.

Zastosowane produkty


Pliki do pobrania