Wspólne dążenie do osiągnięcia najwyższej efektywności: 191 nowoczesnych suwnic w firmie KraussMaffei
ABUS Kransysteme GmbH w swoim zakładzie produkcyjnym w Gummersbach jest w stanie wyprodukować nowoczesną suwnicę dosłownie w kilka dni. W trzyczęściowym materiale filmowym towarzyszyliśmy procesowi produkcji 80-tonowej suwnicy pomostowej, która zostanie zamontowana w odległości 550 kilometrów od Gummersbach - w Parsdorf koło Monachium. Wraz z 106 suwnicami pomostowymi i 25 żurawiami warsztatowymi oraz systemami HB, jest ona częścią zamówienia dla firmy KraussMaffei Technologies GmbH - jednego z wiodących na świecie producentów maszyn dla przemysłu przetwórstwa tworzyw sztucznych. Część 1 tej serii przedstawia proces dostawy i przygotowania surowca, a następnie produkcję dźwigara skrzynkowego suwnicy. Część 2 pokazuje proces malowania oraz uzbrojenia suwnicy w instalację elektryczną. W ostatniej części tej serii pokażemy transport oraz montaż suwnicy na torowisku.
Z fabryki ABUS prosto pod drzwi firmy KraussMaffei
W ABUS harmonogram produkcji naszych suwnic ustalany jest w odniesieniu do daty montażu suwnicy u klienta. To znaczy, że planujemy cały proces niejako wstecz - rozpoczynając od daty, kiedy suwnica ma zostać dostarczona do firmy KraussMaffei. Ze względu na gabaryty suwnicy pomostowej - która w tym przypadku ma ponad 22 metry rozpiętości - magazynowanie jej przez długi czas u producenta byłoby bardzo kosztowne.
Z uwagi na dostarczenie blisko 200 suwnic do Parsdorf, łatwo dostrzec, jak dużego wysiłku wymagało od kierowników projektu w firmach ABUS i KraussMaffei zorganizowanie terminowej dostawy każdej suwnicy do właściwej hali na obszarze 200 000 metrów kwadratowych. Dwudźwigarowa suwnica pomostowa, jak na przykład nasza 80-tonowa, jest demontowana i transportowana przy użyciu co najmniej dwóch ciężarówek. Każdy z dźwigarów wraz z czołownicą jest ładowany na osobną naczepę. Odrębnym transportem zostaną dostarczone wciągarki linowe.
Transporty ponadnormatywne zazwyczaj nie mogą poruszać się po drogach przed godziną 22:00. Dlatego wieczorami przy zjazdach z niemieckiej autostrady A4 w okolicach Gummersbach często można zauważyć stojące ciężarówki z włączonym migającym żółtym światłem ostrzegawczym. W ten sposób, bezpośrednio z Gummersbach, transportowane są suwnice do całych Niemiec oraz sąsiednich krajów europejskich. Dźwignice są transportowane do Skandynawii, Hiszpanii i Polski jako urządzenia wstępnie zmontowane - lub w przypadku mniejszych suwnic jednodźwigarowych - całkowicie zmontowane. W przypadku kiedy docelowe miejsce montażu suwnicy jest bardzo odległe, firma ABUS dostarcza tak zwane zestawy CraneKits. W takim przypadku wszystkie kluczowe komponenty, takie jak wciągnik linowy lub wciągarka linowa, system sterowania, wózki i okablowanie są umieszczane w kontenerze towarowym. Na podstawie dostarczonych przez ABUS rysunków technicznych, firmy partnerskie w danym kraju wykonują dźwigary suwnic – wszystko zgodnie ze specyfikacją niemiecką. W ten sposób firma ABUS Krantechnik jest widoczna w Ameryce Południowej, Australii, Azji i Nowej Zelandii.
Montaż 191 suwnic halowych w firmie KraussMaffei
Po wykonaniu dostawy suwnicy do klienta, jej montaż zajmuje niewiele czasu. Zespół montażystów firmy ABUS składa się zazwyczaj z dwóch osób, używających zwyżki budowlanej oraz żurawia samojezdnego. W pierwszej kolejności rozładowywane są dźwigary suwnicy, które ustawia się na ziemi. Dzięki wstępnemu przygotowaniu w fabryce suwnicy do zmontowania, na miejscu budowy należy przymocować czołownice do dźwigarów. Następnie żuraw samochodowy podnosi połączone ze sobą dźwigary z czołownicami i ostrożnie obraca je w kierunku poprzecznym hali ustawiając całą suwnicę na torowisku.
W przypadku suwnic dwudźwigarowych, kolejnym etapem montażu jest posadowienie na dźwigarach wciągarek linowych. Jednodźwigarowe suwnice pomostowe posiadają wciągnik linowy zamontowany na dolnym pasie dźwigara. Jego montaż odbywa się już na etapie produkcji suwnicy.
Na koniec pozostaje montaż elementów mających na celu podłączenie suwnicy do sieci energetycznej hali. Zanim jednak firma KraussMaffei będzie mogła uruchomić swoje suwnice, wymagany jest ich odbiór przez niemiecki odpowiednik polskiego Urzędu Dozoru Technicznego. Inspektor dokonuje prób ruchowych suwnicy testując wszystkie urządzenia zabezpieczające, m.in. wyłączniki krańcowe oraz urządzenia zabezpieczające suwnicę przed przeciążeniem. W tym celu suwnica musi podnieść ciężary testowe, które są zbliżone do rzeczywistego maksymalnego udźwigu suwnicy. W przypadku 80-tonowej dźwignicy jest to kolejny imponujący etap pracy.
Po przeprowadzce z poprzedniego zakładu w Allach na zachód od Monachium do Parsdorf, produkcja w nowych halach jest prowadzona z pełną intensywnością. 106 suwnic z Gummersbach, 25 żurawi obrotowych oraz suwnice podwieszane efektywnie wspierają produkcję maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych, umacniając tym samym pozycję firmy KraussMaffei jako światowego lidera rynku.
"Niespełna rok temu staliśmy w przenikliwie zimnych halach w nowej siedzibie KraussMaffei. Przeciąg, zimny plac budowy stał się jednocześnie halą logistyczną, produkcyjną i montażową [...]. Chciałbym jeszcze raz pochwalić cały zespół za to, że pomimo różnych przeciwności wszystko poszło gładko i zostało należycie ukończone [...]. "
- Markus Huber (kierownik projektu w KraussMaffei)